Badania naukowe przedszkolaków
W roku szkolnym 2016/17 doktor B. Borowska z Instytutu Pedagogiki KUL prowadziła badania terenowe w naszym przedszkolu, które dotyczyły efektywności czytania dzieci sześcioletnich i pięcioletnich. W sondażu wzięły dział dzieci z dwóch grup prowadzonych przez Bożenę Lembryk i Irenę Maciocha. Dwukrotny pomiar tych samych osób pozwolił określić i wyjaśnić dynamikę zmian badanego procesu czytania. Sondaż ten jest częścią obszernych badań naukowych prowadzonych przez dr B. Borowską na terenie dwóch województw: lubelskiego i mazowieckiego, który obejmuje 260 dzieci z 13 przedszkoli. Nasze przedszkole zostało włączone do tych badań ze względu na stosowaną od wielu lat przez nauczycielki metodę glottodydaktyki ojczystojęzycznej prof. Rocławskiego. Wyniki wszystkich badań zostaną opublikowane w monografii naukowej w 2019 roku. W naszym przedszkolu metoda glottodydaktyki została po raz pierwszy wprowadzona jako innowacja pedagogiczna w latach 1997 - 2004. Kuratorium Oświaty w Zamościu wyraziło zgodę na rozszerzenie obowiązującego Programu Wychowania Przedszkolnego w zakresie nauki czytania i pisania właśnie o tę metodę.
Glottodydaktyka przedszkolna obejmuje m. in.:
- badanie słuchu fonemowego,
- ćwiczenie słuchu fonemowego,
- ćwiczenia ortofoniczne,
- naukę prawidłowej wymowy głosek w izolacji,
- naukę czytania metodą ślizgania,
- określanie trudności ortograficznych (już na etapie przedszkola),
- szukanie reguł ortograficznych.